Το ΘΑΛΕΙΑ ναυπηγήθηκε στη Σάμο το 1935 από ξύλα πεύκου και μoυριάς, διαλεγμένα δέντρα των δασών του νησιού, κατ΄εντολή του πλοιοκτήτη K. Γανώση, τον ναυπηγό.
Το σκάφος άνηκε στον τύπο «ΒΑΡΚΑΛΑ» ήταν εμπορικό και μετέφερε κυρίως ζώα και ξύλα. Σύμφωνα με μαρτυρίες καπετάνιων της εποχής εκείνης ήταν «Ο μικρός γίγαντας του Αιγαίου».
Το πιο σκληρό καράβι, το οποίο και αποδείχθηκε αργότερα με τη συμμετοχή του στον πόλεμο του ’41 και στην επικίνδυνη αποστολή του στην Αίγυπτο.
Ο πόλεμος το 1940 το βρήκε να φορτώνει ξυλεία, οι Γερμανοί συνέλαβαν το πλήρωμα, το οποίο στη συνέχεια αφέθηκε ελεύθερο και επέστρεψε με το σκάφος στην Ελλάδα.
Μετά την κατάληψη της Κρήτης το ΘΑΛΕΙΑ κατέφυγε στην Αίγυπτο και χρησιμοποιήθηκε ως το 1943 ως ναρκαλιευτικό. Εν συνεχεία εντάχθηκε ως LS 34 στους στολίσκους ημιολιών που συγκροτήθηκαν στη Μέση Ανατολή για την υποστήριξη επιδρομικών επιχειρήσεων που διεξήγαγαν οι Βρετανοί στο Αιγαίο.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το ΘΑΛΕΙΑ συνέχισε να υπηρετεί στις τάξεις του ελληνικού Βασιλικού Ναυτικού ως ναρκαλιευτικό, μέχρι το 1949.
Μετά τον πόλεμο, το ΘΑΛΕΙΑ, αγοράστηκε στα Ίσθμια της Κορίνθου και ανακατασκευάστηκε στο Πέραμα από τον ναυπηγό Ψαρρό.
Ο τύπος του σκάφους μετατράπηκε σε «LIBERTY», του δόθηκε το όνομα ΜΑΡΩ και δούλευε πλέον σαν ψαροκάικο στο Βόρειο Αιγαίο.
Οι κάτοικοι εκεί το αποκαλούσαν «Το μαγκιόρικο σκάφος», καθώς τολμούσε να ταξιδέψει με 8 μποφόρ από το Πόρτο Κουφό για Λήμνο, τη στιγμή που άλλα καράβια έμεναν αραγμένα εκεί.
Το 2005 ξεσπά τρομερή πυρκαγιά στο πλοίο, με άγνωστα αίτια, που είχε ως αποτέλεσμα την καταστροφή μιας μεγάλης έκτασης του καταστρώματος, το οποίο στη συνέχεια ανακατασκευάστηκε σύμφωνα με το πρωτότυπο.
Το 1995 αλλάζει πάλι χέρια και ταυτότητα, έκτοτε μετατρέπεται σε «παραδοσιακό» ξύλινο, τουριστικό καράβι αναψυχής. Το ΑΡΑΜΠΕΛΛΑ πλέον, λειτουργεί σαν καφέ-μπαρ και δίνει μια άλλη διάσταση ρομαντισμού στη Θεσσαλονίκη και όχι μόνο.
Κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών αράζει σε διάφορα λιμάνια, ανάμεσα τους αυτά της Περαίας, του Πλαταμώνα με τελικό προορισμό τον Θερμαικό κόλπο.
Με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού (συγκεκριμένα την υπ’ αριθμ. ΔΙΛΑΠ/Γ/4556πε ζ/15783/21-3-2003) το ιστορικό αυτό σκαρί κρίθηκε διατηρητέο ως κινητό μνημείο. Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3028/02 το ξύλινο σκάφος ΑΡΑΜΠΕΛΛΑ νηολογίου Θεσσαλονίκης 314, είναι συνδεδεμένο με τις επιχειρήσεις που διεξήχθησαν στην Ανατολική Μεσόγειο κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και επομένως πρόκειται για σκάφος με αποδεδειγμένη ιστορική αξία.
Το ΑΡΑΜΠΕΛΛΑ έχει αγαπηθεί από τον κόσμο, έχουν γίνει σε αυτό πολλές εκδηλώσεις: όπως η συμμετοχή του σε αυτές των ΥΠ.ΠΟ. με θέμα αρχαία λιμάνια στον Θερμαικό Κόλπο, φωτογραφίσεις για περιοδικά μόδας, βίντεο κλιπ και αμέτρητες δεξιώσεις και πάρτυ.
Εκτελεί καθημερινά πολλά 30-λεπτα ταξίδια με σημείο εκκίνησης τον Λευκό Πύργο, με κατεύθυνση προς το εμπορικό λιμάνι και πίσω. Η χωρητικότητά του είναι περίπου 150 άτομα.
Το ΑΡΑΜΠΕΛΛΑ έχει 25 μέτρα μήκος και 20 μ. ύψος (14 μ. κατάρτι), ενώ το βύθισμά του είναι 2.8 μέτρα.
Τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο – τους χειμερινούς μήνες – γίνεται ανέλκυση του καραβιού σε ναυπηγείο, ώστε να συντηρηθεί – ανακαινιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μια πολύ δαπανηρή διαδικασία, που ωστόσο είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του πλοίου.